Για τον λεγόμενο «Εσωτερικό Κανονισμό Λειτουργίας» των σχολικών μονάδων!

Print Friendly, PDF & Email

ΑΠ: 189/ 5-03- 2021                                                                 Προς: τα μέλη, ΔΟΕ

 

Συναδέλφισσες, συνάδελφοι

 

Μετά την έκδοση Υπουργική Απόφασης (ΦΕΚ 491-9/1/2021), καλούνται οι σχολικές μονάδες να συντάξουν «εσωτερικό κανονισμό λειτουργίας» εντός του σχολικού έτους 2020 – 2021. Ευθύς εξαρχής ξεκαθαρίζουμε ότι η Υ.Α. δεν προβλέπει κάποιο χρονικό όριο για την ενέργεια αυτή, επομένως τυχόν πιέσεις προς τις σχολικές μονάδες ώστε εσπευσμένα να προχωρήσουν στις διαδικασίες σύνταξης ΕΚΛ πρέπει να καταγγέλλονται στο ΔΣ του Συλλόγου, όπως επισημαίνει στην τελευταία απόφασή της η ΔΟΕ.

Το πνεύμα και οι στοχεύσεις της Υ.Α. για τον ΕΚΛ κινούνται στο πλαίσιο της εφαρμογής της καταδικασμένης από το σύνολο του κλάδου, εσωτερικής και εξωτερικής αξιολόγησης της σχολικής μονάδας, αφού στον θεματικό άξονα (9) «Ηγεσία – Οργάνωση και διοίκηση της σχολικής μονάδας» περιλαμβάνεται ως δείκτης η «Διασφάλιση της εφαρμογής του σχολικού κανονισμού». Ενδεικτική άλλωστε είναι και η αναφορά του ΕΚΛ στην «Έκθεση αποτίμησης – ανατροφοδότηση – προτάσεις βελτίωσης» αλλά και στην «τρέχουσα νομοθεσία» για το περιεχόμενο και τον προσανατολισμό που θα δώσει στη συνέχει το ΥΠΑΙΘ στον ΕΚΛ.

Ο εσωτερικός κανονισμός δεν είναι απλά μια τυπική υποχρέωση. Η κυβέρνηση ανοίγει επικίνδυνους δρόμους. Έχει άλλες στοχεύσεις.

  • Ο «εσωτερικός κανονισμός» μόνο εσωτερικός δεν είναι. Θα συντάσσεται πλέον  και με την συμμετοχή του Συντονιστή Εκπαιδευτικού Έργου, του εκπροσώπου του οικείου Δήμου, και λίγο πιο κάτω ακολουθούν και οι εκπαιδευτικοί, μαθητές και οι γονείς. Και φυσικά η απόφαση εγκρίνεται από τον Διευθυντή/τη Διευθύντρια Εκπαίδευσης αλλά και τον Συντονιστή/τη Συντονίστρια Εκπαιδευτικού Έργου. Δηλαδή ο «εξωτερικός αξιολογητής» των σχολείων θα αποφασίζει και τον δήθεν εσωτερικό κανονισμό.
  • Είναι απορίας άξιο γιατί μια σειρά ζητήματα, που καλύπτονται από το γενικότερο νομοθετικό πλαίσιο και αποτελούν αντικείμενα απασχόλησης του Συλλόγου Διδασκόντων (π.χ. σχολικές εκδηλώσεις, δράσεις, πρωτοβουλίες, σχολικός εκφοβισμός), εντάσσονται στα πλαίσια του «εσωτερικού κανονισμού». Στην πράξη κινείται στην κατεύθυνση της υποβάθμισης του ρόλου του Συλλόγου Διδασκόντων.
  • Πρωτοφανή και ανεφάρμοστα τα στοιχεία πειθάρχησης που εισάγει το Υπουργείο λες και απευθύνεται  σε εισαγγελικά όργανα  και όχι σε δασκάλους των παιδιών αναφέρεται στην «κατασταλτική» αντιμετώπιση των σχολικών παραπτωμάτων ως παιδαγωγικό μέτρο!!!! ενώ σε ζητήματα αντιμετώπισης συμπεριφορών o κυρίαρχος ρόλος του συλλόγου διδασκόντων υποβαθμίζεται με την ενίσχυση του ρόλου του Διευθυντή, του συμβούλου σχολικής ζωής,  και του Συντονιστή του Εκπαιδευτικού Έργου. Προφανώς, η καθυστερημένη προσέλευση δεν είναι αποδεκτή και, ιδιαίτερα εάν συμβαίνει συστηματικά, επιβάλλεται να υπάρχουν πολύ αυστηρές συστάσεις στους γονείς.  Ας σκεφτούμε όμως ένα νηπιάκι ή ένα πρωτάκι να απομονωθεί             (όπως προτείνεται από το ΥΠΑΙΘ ) σε «καθορισμένο εκ των προτέρων χώρο» για μία διδακτική ώρα!  Ένα ανήλικο παιδί, εξ ορισμού, δεν καθυστερεί με δική του ευθύνη. Σε ποιον καθορισμένο χώρο και ποιος θα τους επιβλέπει; Το κυριότερο όμως εδώ είναι το στοιχείο της τιμωρίας.
  • Ενοχοποιούνται οι μαθητές για τις σχολικές υποδομές. Το Υπουργείο αναφέρεται στην ανάγκη να ενισχυθεί το αίσθημα ευθύνης των μαθητών για την ποιότητα του σχολικού χώρου. Δε θα διαφωνούσε φυσικά κανείς με την ανάγκη οι μαθητές να εκτιμούν και να σέβονται τον χώρο του σχολείου. Αντί λοιπόν το κράτος να φροντίσει για τη σωστή συντήρηση των σχολικών κτιρίων, την κατασκευή νέων , σύγχρονων σχολικών μονάδων  και την αύξηση της κρατικής χρηματοδότησης ώστε μπορούν τα σχολεία να καλύπτουν τις λειτουργικές τους ανάγκες, φτάνει μάλιστα στο σημείο να επιβαρύνει τους γονείς με το κόστος επιδιόρθωσης των «φθορών» που θα προκαλέσουν οι μαθητές (!!).
  • Μάλιστα το Υπουργείο σαν έτοιμο από καιρό θεσπίζει την Έκθεση αποτίμησης – ανατροφοδότηση (μας θυμίζει κάτι;) του εσωτερικού Κανονισμού ανά τακτά χρονικά διαστήματα.

 

Συναδέλφισσες, συνάδελφοι,

 

Είναι φανερό ότι τα αντανακλαστικά του Υπουργείου είναι εξαιρετικά σε ότι αφορά την αντιδραστικοποίηση του ρόλου του σχολείου και την υποβάθμιση των μορφωτικών δικαιωμάτων (βλέπε αξιολόγηση/κατηγοριοποίηση σχολείων) και σχεδόν ανύπαρκτα όταν πρόκειται για τις αληθινές ανάγκες μας.

 

Κανείς δεν είναι ενάντια στη θέσπιση ενός πλαισίου λειτουργίας της σχολικής μονάδας ή καλύτερα ενός πλαισίου δικαιωμάτων και υποχρεώσεων που θα δίνει το κύριο βάρος στη λειτουργικότητα και όχι στην τιμωρητική αντιμετώπιση των μαθητών και των ευρύτερων στοχεύσεων δημιουργίας κλίματος εμπιστοσύνης, αλληλεγγύης και σεβασμού ανάμεσα στα μέλη της σχολικής κοινότητας. Κάτι τέτοιο ουδεμία σχέση έχει με τους στρατιωτικού τύπου κανόνες,  με τον εξωτερικό έλεγχο και την επιβολή «κανονισμού».

 

Ενημερώνουμε την ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας, που πιθανόν αδυνατεί να το αντιληφθεί ότι, όλα αυτά συμβαίνουν και σήμερα. Πολλά από τα κοινωνικά και εκπαιδευτικά προβλήματα που ξεσπούν μέσα στο σχολείο έχουν την αιτία τους σε προβλήματα που γεννιούνται έξω από αυτό. Η πλειοψηφία των εκπαιδευτικών, με συναίσθηση του παιδαγωγικού μας ρόλου,  μέσα από τους συλλόγους διδασκόντων, χωρίς τυμπανοκρουσίες, αντιμετωπίζουμε καθημερινά απλά ή συνθετότερα προβλήματα.

 

Η στόχευση του Υπουργείου δεν είναι να επιλυθούν αυτά τα προβλήματα, ούτε να στηριχθεί ο εκπαιδευτικός της τάξης. Βήμα – βήμα, πατώντας στους νόμους όλων των προηγούμενων κυβερνήσεων δημιουργούν ένα σχολείο που χωρίς καμία στήριξη με ελλιπή χρηματοδότηση, υποδομές και μόνιμο προσωπικό καλείται να λύσει ως «αυτόνομη» οικονομική – εκπαιδευτική μονάδα το σύνολο των προβλημάτων. Αν δεν τα καταφέρνει θα φταίει το ίδιο, οι εκπαιδευτικοί, οι γονείς και οι μαθητές. Την ίδια στιγμή διαμορφώνει μηχανισμούς αυστηρής επιτήρησης και παρέμβασης στη λειτουργίας του από κάθε είδους εξωτερικούς ελεγκτές για να επιβάλουν την προσαρμογή του σχολείου στις αυστηρές και δεσμευτικές κατευθύνσεις της αντιεκπαιδευτικής πολιτικής ακόμα και στους «κανόνες λειτουργίας» του.

 

  • Απαιτούμε την άμεση απόσυρση του ΦΕΚ για τον δήθεν «εσωτερικό κανονισμό».
  • Κανένα σχολείο να μην προστρέξει στη σύνταξη του «εσωτερικού κανονισμού» μέχρι ο κλάδος να τοποθετηθεί συνολικά. Από το ΦΕΚ δεν ορίζεται κανένα συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα αλλά αναφέρεται συνολικά για το έτος 2020 -2021.
  • Καλούμε τα Δ.Σ. της ΔΟΕ να πάρει θέση για το ζήτημα.

Τέλος, επισημαίνουμε ότι σύμφωνα με την τελευταία απόφαση της ΔΟΕ, που σας έχουμε ήδη αποστείλει, το Δ.Σ. της Δ.Ο.Ε. καλεί τους εκπαιδευτικούς «να μην προχωρήσουν σε καμία ενέργεια σύνταξης εσωτερικού κανονισμού πριν δοθούν συγκεκριμένες κατευθύνσεις από την Ομοσπονδία, κάτι που θα γίνει πολύ σύντομα».

 

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail