Τα ψέματα της ΔΗΣΥ, της ΔΑΚΕ και της ΑΕΕΚΕ για την προσχολική αγωγή έχουν κοντά ποδάρια! Όλη η τοποθέτηση των Παρεμβάσεων για την προσχολική αγωγή και φροντίδα!!
ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ –ΚΙΝΗΣΕΙΣ –ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΕΙΣ στο ΔΗΜΟΣΙΟ:
Τι έγινε στη συνεδρίαση της ΕΕ της ΑΔΕΔΥ(24/5/2017)
Μάης 28/ 2017
Στη συνεδρίαση η εισήγηση του Μπράτη (ΔΗΣΥΠ) πρότεινε να τοποθετηθει η ΑΔΕΔΥ υπέρ της θεσμοθέτησης της 2χρονης υποχρεωτικής προσχολικής αγωγής (κατέθεσε σχετικό κείμενο-πρόταση για απόφαση). Στη συνεδρίαση παραβρέθηκαν αντιπροσωπείες από ΔΟΕ και ΠΟΕ-ΟΤΑ και τοποθετήθηκαν αμέσως μετά την εισήγηση προβάλλοντας τα αιτήματα των δύο ομοσπονδιών.
Τοποθετήθηκαν οι παρατάξεις: ΠΑΜΕ, ΑΕΕΚΕ-ΕΑΚ, Παρεμβάσεις, ΔΑΚΕ, Ανατροπή,ΜΕΤΑ και τα μέλη
Ο άλλος εκπρόσωπος της ΔΗΣΥΠ (Κουτσιουμπέλης) είπε ότι «το timing για την προβολή της υποχρεωτικότητας δεν είναι καλό» και πρότεινε να μην τοποθετηθεί η ΑΔΕΔΥ τώρα.
Η ΔΑΚΕ, στην αρχική της τοποθέτηση, δεν ξεκαθάρισε αν είναι υπέρ της υποχρεωτικότητας και αν πρέπει να τοποθετηθεί η ΑΔΕΔΥ και με ποιο τρόπο, απλά μίλησε για τις μεγάλες ελλείψεις στις δημόσιες δομές και την μη ικανοποίηση των αναγκών των παιδιών από την πολιτεία.
Ο προεδρεύον στη συνεδρίαση από τη ΔΑΚΕ (Πολυμερόπουλος) δήλωσε στην τοποθέτηση του ότι συμφωνεί με τον Κουστουμπέλη από τη ΔΗΣΥΠ και δεν πρέπει η ΑΔΕΔΥ να βγάλει κάποια απόφαση τώρα γιατί θα δημιουργήσει προβλήματα μεταξύ των δύο ομοσπονδιών (ΠΟΕ-ΟΤΑ και ΔΟΕ).
Στο κλείσιμο της συνεδρίασης από τον εισηγητή (Μπράτη – ΔΗΣΥΠ) προτάθηκε, αν συμφωνούν και οι άλλες παρατάξεις, η συνεδρίαση να μην καταλήξει σε απόφαση και να οριστεί νέα σύσκεψη της ΑΔΕΔΥ με τη ΔΟΕ και την ΠΟΕ-ΟΤΑ.
Ο μόνος που πήρε το λόγο απέναντι στην τελική πρόταση του εισηγητή ήταν οι (ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ -Τουλγαρίδης) και δήλωσε ότι δεν συμφωνούμε σε καμιά περίπτωση με την ΜΗ τοποθέτηση της ΑΔΕΔΥ. Εμείς καταθέτουμε και σήμερα συγκεκριμένη πρόταση κοινού πλαισίου και για τους δύο χώρους (μοιράστηκε σε όλες τις παρατάξεις και περιλαμβάνει σαφώς την ανάγκη θεσμοθέτησης της 2χρονης υποχρεωτικής αγωγής ΤΩΡΑ). Αυτή είναι η σταθερή μας τοποθέτηση και είμαστε έτοιμοι να πάρουμε απόφαση τώρα. Αυτή θα είναι η τοποθέτηση μας και σε επόμενη σύσκεψη αν την αποφασίσετε παρ” ότι δεν βλέπουμε σε τι θα διαφοροποιήσει τις τοποθετήσεις που έγιναν σήμερα.
Καμία άλλη παράταξη (ΔΗΣΥΠ, ΔΑΚΕ, ΑΕΕΚΕ-ΕΑΚ, ΑΝΑΤΡΟΠΗ, ΔΑΣ-ΠΑΜΕ, ΜΕΤΑ) δεν πήρε το λόγο στην πρόταση του εισηγητή για νέα σύσκεψη και έτσι η συνεδρίαση, με πρόταση της ΔΗΣΥΠ (πρώην ΠΑΣΚ) και ΔΑΚΕ και την ανοχή όλων των άλλων δυνάμεων, δεν κατέληξε σε απόφαση. Αποφασίστηκε νέα συνάντηση της ΑΔΕΔΥ με τη ΔΟΕ και την ΠΟΕ-ΟΤΑ (πιθανώς την Παρασκευή 2/6) για να ξανασυζητηθεί το θέμα.
Στην τοποθέτηση των ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΩΝ στη συνεδρίαση παρουσιάσαμε ολοκληρωμένα την πρόταση των Παρεμβάσεων (η οποία μοιράστηκε σε όλες τις παρατάξεις και κατατέθηκε στην ΕΕ της ΑΔΕΔΥ στις 24/5/2017), με στόχο τη διαμόρφωση από την ΑΔΕΔΥ ενός ενιαίου πλαισίου διεκδίκησης του συνδικαλιστικού κινήματος στην εκπαίδευση και στους Δήμους. Δαφωνήσαμε με την πρόταση του εισηγητή (Μπράτη – ΔΗΣΥΠ) αλλά και την τοποθέτηση της ΑΕΕΚΕ (Μακράκη) γιατί ούτε στη τοποθέτηση τους ούτε στο κείμενο που προτάθηκε αρχικά για απόφαση αναδεικνύουν τον εμπαιγμό του Υπ. Παιδείας και της κυβέρνησης στο ζήτημα της προσχολικής αγωγής και δεν αποκαλύπτουν το πώς προωθείται η εφαρμογή του 4ου Μνημονίου (με το συμπληρωματικό Μνημόνιο για την εκπαίδευση), μέσα από τις εξαγγελίες για την προσχολική αγωγή – ουσιαστικά αφήνουν στο απυρόβλητο την πολιτική του Υπ Παιδείας. ΑΥΤΟ ΕΙΝΑΙ ΚΥΒΕΡΝΗΤΙΚΟΣ ΣΥΝΔΙΚΑΛΙΣΜΟΣ.
Είναι τουλαχιστον θράσος από τη πλευρά της ΑΕΕΚΕ (Μακράκη) να ανακοινώνει σε ιστοσελίδες και μέσα κοινωνικής δικτύωσης ότι οι Παρεμβάσεις «αερολογούσαν», όταν ο ίδιος και η παράταξή του συνολικά (ΣΥΡΙΖΑ – ΑΕΕΚΕ/ΕΑΕΚ εξ ονόματος της οποίας μίλησε μόνο αυτός) δεν κατέθεσαν καμία γραπτή πρόταση. Τοποθετήθηκε συνολικά για 3 μόλις λεπτά υπέρ της 2χρονης υποχρεωτικής προσχολικής αγωγής χωρίς καμία κριτική στο Υπ. Παιδείας και την κυβέρνηση, χωρίς καμία τοποθέτηση για τους εργαζόμενους συνολικά στην εκπαίδευση και στους Δήμους και πώς ενοποιούμε την πάλη τους, κυρίως χωρίς καμία επιμονή στο να πάρει απόφαση η ΑΔΕΔΥ και καμία αντίδραση απέναντι στην πρόταση για νέα σύσκεψη της ΑΔΕΔΥ με τις ομοσπονδίες.
Η ΑΝΑΤΡΟΠΗ (Σαββόπουλος) μίλησε υπέρ της δίχρονης προσχολικής αγωγής αλλά είπε πως σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να είναι υποχρεωτική.
Ακολουθεί ολόκληρη η τοποθέτηση των Παρεμβάσεων :
Σχετικά με την κάλυψη των κοινωνικών αναγκών για την παιδική φροντίδα και την προσχολική αγωγή, για όλα τα παιδιά
Από χρόνια, τόσο η φροντίδα και ευρύτερη κοινωνική μέριμνα όσο και η προσχολική αγωγή, αποτελούν μεγάλα προβλήματα των εργαζόμενων και των νέων. Με την πολιτική όλων των κυβερνήσεων και της «τοπικής αυτοδιοίκησης» (περιφέρειες και δήμοι), που κινούνται στο πλαίσιο των κατευθύνσεων της ΕΕ, χιλιάδες παιδιά οδηγούνται σε αποκλεισμό από τις δημόσιες δομές. Οι δημόσιες δομές έχουν τεράστια προβλήματα υλικοτεχνικής υποδομής, ενώ οι εργαζόμενοι/νες στο χώρο βιώνουν μια διαρκή επιδείνωση των όρων εργασίας, καθώς αυξάνει το ποσοστό των ελαστικών μορφών εργασίας, επιτείνοντας την επισφάλεια, την ομηρία και την εναλλαγή από την εργασία στην ανεργία.
Οι κυβερνήσεις ΝΔ – ΠΑΣΟΚ και η σημερινή ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, μαζί με τους Δημάρχους και την ΚΕΔΕ, δεν επιχείρησαν ούτε και θέλουν να αντιμετωπίσουν αυτά τα ζητήματα, ενώ τα κοινωνικά προβλήματα και οι ανάγκες μεγαλώνουν όσο βαθαίνει η κρίση. Η σημερινή κυβέρνηση και το «τοπικό κράτος» του Καλλικράτη συνεχίζουν στο δρόμο των Μνημονίων και της υλοποίησης των κατευθύνσεων της ΕΕ και του ΟΟΣΑ για την εργασία, την εκπαίδευση και τις λαϊκές ανάγκες γενικότερα: μετατρέπουν την ανάγκη και το δικαίωμα σε ατομική υποχρέωση, για την οποία πρέπει να πληρώσει ο γονέας ή να τη στερηθεί το παιδί που η οικογένειά του «δεν έχει», ενώ οι δημόσιες δομές και η λειτουργία τους σταδιακά απαξιώνονται. Προωθούν την ιδιωτικοποίηση, παραδίδοντας έτοιμη πελατεία στους ιδιώτες.
-
Στους δημοτικούς παιδικούς μειώνουν την κρατική χρηματοδότηση, επεκτείνουν τη στήριξη της λειτουργίας τους κυρίως στα ΕΣΠΑ, εισάγουν τα τροφεία/δίδακτρα, «παγώνουν» τις προσλήψεις μόνιμου προσωπικού, ενώ η ελαστική εργασία εμφανίζεται με κάθε μορφή (συμβασιούχοι, «ωφελούμενοι» κλπ). Το 4ο Μνημόνιο (άρθρο 4 – «Βρεφονηπιακή φροντίδα») προβλέπει την επέκταση και δημιουργία νέων βρεφονηπιακών σταθμών από δημοτικές επιχειρήσεις, ΚΟΙΝΣΕΠ (συνεταιριστικές επιχειρήσεις) και ΚΟΙΣΠΕ (κοινωνικές συνεταιριστικές επιχειρήσεις), δηλαδή η όποια επέκταση δομών παραπέμπεται στη χρηματοδότηση ΕΣΠΑ, στην επιχειρηματική λειτουργία και στη μετατροπή των εργαζόμενων σε εργοδότες του εαυτού τους («επιχειρηματίες- συνεταιριστές»!).
-
Αντίστοιχα, το Υπουργείο Παιδείας απαξιώνει την προσχολική αγωγή, με την Υπουργική Απόφαση Φίλη, τη διάσπαση του ολοήμερου προγράμματος σε πρωινό υποχρεωτικό και απογευματινό προαιρετικό και τις προϋποθέσεις φοίτησης σε αυτό (για αποκλεισμό παιδιών), τα μικτά τμήματα παιδιών για πρωινό και ολοήμερο, την αύξηση του αριθμού των ελάχιστων παιδιών για τη δημιουργία τμημάτων, τις συγχωνεύσεις και καταργήσεις τμημάτων και το κλείσιμο νηπιαγωγείων, την αύξηση του ωραρίου των νηπιαγωγών. Η εργασία ως αναπληρωτές/τριες (κυρίως με ΕΣΠΑ), σε όλο και λιγότερες θέσεις και με μηδενικές μόνιμες προσλήψεις, είναι η μόνη διέξοδος για τις αδιόριστες/ους αναπληρώτριες/τες νηπιαγωγούς.
Απέναντι σ’ αυτή την πραγματικότητα και αντί να αντιμετωπίσουν την ουσία του θέματος
για το παιδί και την οικογένεια, συνεχίζουν την καταστροφική πολιτική τους για τις δημόσιες δομές, τόσο για την φροντίδα όσο και για την αγωγή, καλλιεργώντας συντεχνιακές λογικές μεταξύ των εργαζόμενων στις δομές αυτές! Επιδιώκουν να αναπτυχθεί «εμφύλιος» μεταξύ των βρεφονηπιοκόμων και νηπιαγωγών, ώστε να μένει στο απυρόβλητο η πολιτική της καταστροφής χιλιάδων θέσεων εργασίας, οι άθλιες εργασιακές σχέσεις των εργαζόμενων,
η παραπέρα ιδιωτικοποίηση, η απουσία κρατικής χρηματοδότησης, η αμφίβολη, μειούμενη και με συγκεκριμένους όρους και προϋποθέσεις χρηματοδότηση μέσω ΕΣΠΑ, η οικονομική επιβάρυνση των γονέων, ο αποκλεισμός χιλιάδων παιδιών από τις δημόσιες δομές.
Τι λέμε ως Παρεμβάσεις – Κινήσεις – Συσπειρώσεις
Οι Παρεμβάσεις λέμε καθαρά ότι τόσο η φροντίδα όσο και η προσχολική αγωγή πρέπει να είναι αποκλειστικά δημόσιες, να παρέχονται με κρατική χρηματοδότηση, από μόνιμο προσωπικό, δωρεάν σε όλα τα παιδιά όσων διαμένουν στη χώρα, Ελλήνων και μεταναστών ή προσφύγων.
Όλοι αναγνωρίζουν ότι στα 4 έτη αρχίζει για το παιδί η εκπαιδευτική διαδικασία. Γι” αυτό, από το 1976 (νόμος 309/76, άρ. 4, παρ. 2-3, αλλά και 1566/85, άρ 3, παρ 3-4) η πολιτεία θεσμοθέτησε τη Δίχρονη Προσχολική Αγωγή, δίνοντας τη δυνατότητα να εγγράφονται τα προνήπια και τα νήπια (4-6) στα δημόσια νηπιαγωγεία, χωρίς ωστόσο να κατοχυρώνει την υποχρεωτικότητα που αποτελεί αίτημα χρόνων, παρ όλο που ο 1566 προέβλεπε τη σταδιακή επέκτασή της καθολικά. Είναι δεδομένο ότι η τυπική εκπαίδευση σε όλα τα επίπεδα πρέπει να παρέχεται από δομές του Υπουργείου Παιδείας. Η Προσχολική Αγωγή, ως το πρώτο βήμα της εκπαίδευσης, πρέπει να υποδέχεται υποχρεωτικά όλα τα παιδιά 4-6 χρόνων, καθώς, έχει αποδειχτεί τόσο επιστημονικά όσο και από την εκπαιδευτική πράξη, ότι η ανάπτυξη, η πρόοδος και η διαμόρφωση της προσωπικότητας του παιδιού έχουν καλύτερα αποτελέσματα στη δίχρονη προσχολική αγωγή έναντι της μονοετούς φοίτησης στο Νηπιαγωγείο. Η προσχολική αγωγή δεν πρέπει να έχει χαρακτηριστικά Δημοτικού σχολείου (σχολειοποίηση), αλλά να καλλιεργεί τη συναισθηματική, τη νοητική ανάπτυξη και τη φαντασία και να συμβάλει στην κοινωνική ένταξη. Είμαστε αντίθετοι σε διαδικασίες που επιδιώκουν να εντατικοποιήσουν την εκπαίδευση των προνηπίων – νηπίων, εισάγοντας βίαια ύλη εκμάθησης με τους όρους του Δημοτικού σχολείου.
Οι βρεφονηπιακοί σταθμοί πρέπει να είναι δημόσιοι και να καλύπτουν όλα τα παιδιά 0-4 χρόνων, όσων εργαζόμενων και ανέργων το επιθυμούν. Είναι απαράδεκτο να διώχνουν παιδιά των οποίων οι γονείς απευθύνονται στους δημοτικούς βρεφονηπιακούς σταθμούς (έως 40.000 μένουν εκτός βρεφονηπιακών κάθε χρόνο). Είναι απαράδεκτο να αποκλείονται παιδιά με εισοδηματικά κριτήρια και εντοπιότητα. Είναι απαράδεκτο τα κριτήρια να είναι αν το παιδί θα έχει έγκριση χρηματοδότησης ΕΣΠΑ ή αν μπορούν οι γονείς του να πληρώσουν τροφεία/δίδακτρα. Είναι καταστροφικό για τους δημόσιες δομές φροντίδας το σύστημα των Vouchers/κουπονιών κρατικής χρηματοδότησης ανά κεφαλή παιδιού, με δυνατότητα επιλογής όποιας δομής θέλει ο γονέας. Μεταφέρεται, έτσι, μέρος ακόμα και της πενιχρής κρατικής χρηματοδότησης στους ιδιωτικούς σταθμούς! Μάλιστα αυτό προβλέπεται, με το 4ο Μνημόνιο, να επεκταθεί για περισσότερα παιδιά. Κυβέρνηση και ΚΕΔΕ επιδιώκουν να μετατρέψουν τους Δημοτικούς Παιδικούς Σταθμούς σε χώρους φύλαξης και να επιβάλουν την πλήρη απελευθέρωση του ωραρίου λειτουργίας, για όλες τις ημέρες του χρόνου. Θέλουν την επαναφορά του 8ωρου, την αύξηση των παιδιών ανά τμήμα, με λιγότερο προσωπικό.
Η επαγγελματική κατοχύρωση όλων των εργαζόμενων δεν μπορεί να γίνει μέσα από τη διαμάχη μεταξύ τους για το πού θα πηγαίνουν τα παιδιά και ποιος θα δουλεύει εκεί.
Άλλωστε και η σημερινή κατανομή των παιδιών (ύπαρξη προνηπίων 4-5 και στους Δήμους) κάθε άλλο παρά διασφαλίζει τις θέσεις και τους όρους εργασίας τόσο των βρεφονηπιοκόμων όσο και των νηπιαγωγών. Αυτό που πραγματικά απειλεί το εργασιακό μέλλον όλων των εργαζόμενων στους χώρους αυτούς είναι η ραγδαία ιδιωτικοποίηση, η συρρίκνωση των δημόσιων δομών και η επέκταση της λειτουργίας τους με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια, ο αποκλεισμός χιλιάδων παιδιών από τις δημόσιες δομές φροντίδας και χιλιάδων προνηπίων από το δημόσιο Νηπιαγωγείο, η απαγόρευση των μόνιμων διορισμών στο πλαίσιο της συρρίκνωσης του κράτους, η ραγδαία χειροτέρευση των εργασιακών σχέσεων με τις κάθε είδους ελαστικές μορφές απασχόλησης.
Η πράξη έχει αποδείξει ότι η πολιτική των κυβερνήσεων, της ΕΕ και του ΟΟΣΑ είναι αυτή που καταστρέφει την εργασία! Όσο δεν διαμορφώνεται ενιαίο κίνημα διεκδίκησης της κάλυψης των λαϊκών αναγκών από δημόσιους φορείς, τόσο θα χειροτερεύει η εργασιακή προοπτική για τους εργαζόμενους σε όλους τους χώρους (στην περίπτωση μας, βρεφονηπιοκόμους και νηπιαγωγούς) και θα βάλλονται τα δικαιώματα παιδιών και γονιών.
Ο Υπουργός Παιδείας και η κυβέρνηση μας κοροϊδεύουν!
Ο Υπουργός Παιδείας και ο Πρωθυπουργός εμπαίζουν για άλλη μια φορά την κοινωνία και τους εργαζόμενους, με τις δηλώσεις τους για τη δίχρονη υποχρεωτική προσχολική φοίτηση μαζί με τη 14χρονη υποχρεωτική εκπαίδευση, «παίζοντας» με το χρόνια ανικανοποίητο αίτημα για δίχρονη υποχρεωτική προσχολική αγωγή. Στην πραγματικότητα:
-
Ο υπουργός δηλώνει ότι δεν πρόκειται να θεσμοθετήσει την 2χρονη υποχρεωτική προσχολική αγωγή τουλάχιστον για τα επόμενα δύο χρόνια και παραπέμπει την εξέταση(!) της θεσμοθέτησης της μετά από τρία χρόνια, δηλαδή μετά τη λήξη της θητείας της κυβέρνησης και του ίδιου. Επαναλαμβάνει το χιλιοπαιγμένο έργο των εξαγγελιών σε βάθος 3ετίας, όπως τους 20.000 διορισμούς, προϊδεάζοντας για την τύχη των εξαγγελιών. Το 3ετές πρόγραμμα για την εκπαίδευση που ανακοίνωσε αναφέρει: «Εκτίμηση της ενδεχόμενης ανάγκης επέκτασης της προσχολικής αγωγής με την προσθήκη ενός ακόμη έτους φοίτησης», δηλαδή δεν είναι βέβαιο ότι χρειάζεται η δίχρονη υποχρεωτική προσχολική αγωγή και θα πρέπει να εκτιμηθεί…
-
Συνδυάζει την εξαγγελία για 2χρονη υποχρεωτική προσχολική αγωγή με την 14χρονη υποχρεωτική εκπαίδευση – χωρίς το ενιαίο 12χρονο. Χρησιμοποιεί δηλαδή την εξαγγελία για το Νηπιαγωγείο για να «χρυσώσει» την πολιτική του για κατακερματισμό της εκπαίδευσης(γενική – τεχνική – κατάρτιση) με το μικρό ελιτίστικο – αριστοκρατικό λύκειο που έχει ετοιμάσει, με ένταση των ταξικών φραγμών και του εξεταστικού πλέγματος, το οποίο θα συνοδεύεται από τη μαζική στροφή των 16χρονων στην κατάρτιση και τη μαθητεία. Πιο απλά, η 14χρονη υποχρεωτική εκπαίδευση που σχεδιάζουν σημαίνει ένας στους δύο έφηβους να μετατραπούν σε φτηνό εργατικό δυναμικό για τις επιχειρήσεις.
-
3. Η 2χρονη υποχρεωτική προσχολική αγωγή, σε βάθος τριετίας, συνδέεται, σύμφωνα με τις δηλώσεις Γαβρόγλου και Τσίπρα, με τη δυνατότητα επιλογής των γονέων μεταξύ ιδιωτικών και δημοτικών παιδικών σταθμών και Δημόσιου Νηπιαγωγείου. Δηλαδή θα συντηρείται το σημερινό καθεστώς και πολύ χειρότερα, αν θεσμοθετηθεί έτσι η υποχρεωτική δίχρονη προσχολική αγωγή, θα λειτουργεί για πρώτη φορά κομμάτι της υποχρεωτικής εκπαίδευσης (τα προνήπια 4-5) στα πλαίσια των Δήμων. Ανοίγει ο δρόμος – με προπομπό το Νηπιαγωγείο – για την εφαρμογή των κατευθύνσεων του ΟΟΣΑ και της ΕΕ για λειτουργία της εκπαίδευσης σε ΟΤΑ αλλά και για την είσοδο των vouchers, των διδάκτρων/τροφείων, των ωραρίων και των άθλιων εργασιακών σχέσεων που ισχύουν στους Δήμους και στην υποχρεωτική εκπαίδευση. Οι μεθοδεύσεις αυτές οδηγούν στην πλήρη ιδιωτικοποίηση της προσχολικής αγωγής με τη συνδρομή κουπονιών και δράσεων ΕΣΠΑ, όπου ιδιωτικοί φορείς ή φορείς με ιδιωτικοοικονομική λειτουργία (δημοτικοί βρεφονηπιακοί σταθμοί) θα ανταγωνίζονται για την εξασφάλιση δημόσιας χρηματοδότησης.