Σχετικά με τις εγκυκλίους του Υπ. Παιδείας για την εξ αποστάσεως διδασκαλία

Print Friendly, PDF & Email

ΑΠ35 /21-3-20                                                                                 Προς: τα μέλη

                                                              Κοιν. : ΔΟΕ, Δ/ΝΣΗ ΑΝ. ΑΤΤΙΚΗΣ, ΠΔΕ ΑΤΤΙΚΗΣ, 5ο ΠΕΚΕΣ                                                                                                      

Σχετικά με τις εγκυκλίους του Υπ. Παιδείας για την εξ αποστάσεως διδασκαλία

    Γνωρίζουμε καλά πόσο δύσκολο είναι για τους μικρούς μαθητές μας, τους γονείς τους και για εμάς, να προσαρμόσουμε την καθημερινότητά μας στις αυστηρές οδηγίες περιορισμού.  Η αγάπη για τη ζωή και τη διαφύλαξή της πρέπει να είναι ο οδηγός στις σκέψεις και στις ενέργειες όλων μας την περίοδο αυτή. 

Ωστόσο, για μια φορά ακόμη, το υπουργείο φαίνεται να αγνοεί την πραγματικότητα και ενδιαφέρεται:

  • για τις εντυπώσεις και τις επικοινωνιακές ενέργειες και όχι για την ουσία, παίζοντας με την αγωνία παιδιών και γονέων
  • για να μεταφέρει την ευθύνη για ό,τι γίνει ή δε γίνει, στους εκπαιδευτικούς,
  • για να ανοίξει δρόμους για την προώθηση των αντιδραστικών αναδιαρθρώσεων στην εκπαίδευση αξιοποιώντας την κρίση, ως ευκαιρία για την αντιεκπαιδευτική πολιτική του.

    Αυτό που πραγματικά κάνει η εκπαιδευτική ηγεσία είναι να εργαλειοποιεί μια σύγχρονη εκπαιδευτική τάση για τους δικούς της σκοπούς και επιδιώξεις και όχι προς όφελος των μαθητών. Χρησιμοποιεί την συγκυρία για να προωθήσει και να ενσωματώσει στη συνείδηση, τις γνωστές  νεοφιλελεύθερες, αντιεκπαιδευτικές πολιτικές του ΟΟΣΑ, όπως την αυτονομία της σχολικής μονάδας, τον διευθυντή-αξιολογητή-manager, την προσπάθεια διαμόρφωσης συνθηκών πανοπτικού ελέγχου σχολείων, εκπαιδευτικών και μαθητών και να κάνει αποδεκτές την εμπορευματοποίηση – ιδιωτικοποίηση με την εισαγωγή ιδιωτικών εταιρειών οι οποίες έχουν καταστρέψει το δημόσιο σχολείο, σε όποια χώρα και εάν εφαρμόστηκαν.  

Ήδη το υπουργείο αναγγέλλει τη συμμετοχή ιδιωτικών εταιρειών στη δημιουργία ποικίλων πληροφορικών εργαλείων με κλειστό λογισμικό που αύριο θα ανοίξουν το δρόμο σε μεγάλα εταιρικά κέρδη. Διάφοροι λαγοί της τοπικής αυτοδιοίκησης όπως ο περιφερειάρχης Αττικής τρέχουν να προλάβουν το νέο τρένο των κερδών των ποικίλων πληροφορικών εταιρειών.

    Από το σχολείο των συγχωνεύσεων, της ελαστικής απασχόλησης, των μηδενικών διορισμών, της δημόσιας απαξίωσης των εκπαιδευτικών μεταβαίνουμε ξαφνικά, εν μέσω καραντίνας , στο μαγικό κόσμο του ψηφιακού σχολείου, της τηλεκπαίδευσης και της κάθε ιδιωτικής ψηφιακής πλατφόρμας «σύγχρονης ή ασύγχρονης» εξ αποστάσεως μάθησης. Με έκπληξη λοιπόν διαβάζουμε σε επίσημο έγγραφο του στάλθηκε στις σχολικές μονάδες, ότι  στα πλαίσια αυτονομίας και ευελιξίας των σχολικών μονάδων, οι διευθυντές των σχολείων επιφορτίζονται με την αρμοδιότητα να διαμορφώνουν το πρόγραμμα εξ αποστάσεως διδασκαλίας.

Αλήθεια σε ποια νομοθεσία περιγράφεται αυτή η αυτονομία/ευελιξία της σχολικής μονάδας, ώστε να την επικαλείται επισήμως το υπουργείο;

Από πότε ο σύλλογος διδασκόντων μπήκε στο περιθώριο και δεν έχει κανένα λόγο σε τόσο σημαντικές για την εκπαιδευτική διαδικασία αποφάσεις;

Με ποια νομική κατοχύρωση, ο συνάδελφος (δ/ντής) που προσωρινά ασκεί διοίκηση σε ένα σχολείο, γίνεται ο μόνος υπεύθυνος για μια κορυφαία παιδαγωγική διαδικασία, όπως η σχεδίαση του αναλυτικού προγράμματος εξ αποστάσεως διδασκαλίας;

Στα παραπάνω ερωτήματα μπορούν να προστεθούν και προβληματισμοί, όπως το εάν νομιμοποιείται το σχολείο ως επίσημος θεσμός, να απευθύνεται ουσιαστικά μόνο σε ένα ποσοστό των μαθητών, αυτών που  διαθέτουν τα υλικά μέσα για να συμμετέχουν στις εξ αποστάσεως διαδικασίες.

     Εξετάζοντας την γενικότερη οργάνωση αυτής της εξ αποστάσεως διδασκαλίας που επικαλείται το υπουργείο στις οδηγίες που έχει αποστείλει, βλέπουμε μια διδακτικού τύπου αναφορά σε εκπαιδευτικές εφαρμογές, γνωστές στους συναδέλφους εδώ και δεκαετίες. Καμία αναφορά για το πως θα λυθούν τα προβλήματα της επικοινωνίας, οργάνωσης και συμμετοχής του σύνολου των μαθητών κάθε τάξης, όπως αυτά που περιγράψαμε ήδη.

Με την νέα μάλιστα εγκύκλιο που εξέδωσε αντί να επιχειρήσει να λύσει προβλήματα κάνει βήματα που τείνουν σε υποχρεωτικές ενέργειες και χρονοδιαγράμματα που είναι αδύνατον να τηρηθούν. Το Υπουργείο αποδέχεται ως  δεδομένο ότι θα προχωρήσει με ένα μόνο μέρος των μαθητών ενώ παραγνωρίζει αντίστοιχα προβλήματα εκπαιδευτικών τόσο με τον τεχνολογικό εξοπλισμό και την πρόσβαση στο διαδίκτυο όσο και με ενδεχόμενα προσωπικά προβλήματα όπως όλος ο υπόλοιπος πληθυσμός (π.χ. πολλά παιδιά, επίβλεψη ευπαθών προσώπων στο οικογενειακό τους περιβάλλον κλπ). Στην πραγματικότητα επιχειρεί να φτιάξει μέσα σε μια νύχτα με μια εγκύκλιο – διαταγή ένα άλλο σχολείο ηλεκτρονικό χωρίς καμία παροχή και προϋπόθεση από το Υπ. Παιδείας για όλα τα σχολεία όλους τους εκπαιδευτικούς και ΚΥΡΙΩΣ με δεδομένο ότι αυτό θα απευθύνεται σε μέρος των μαθητών και όχι σε όλα τα παιδιά!!!!  βαθαίνοντας την ταξικότητα της εκπαίδευσης και μεγαλώνοντας τις εκπαιδευτικές ανισότητες.

Επισημαίνουμε ακόμα τον εμπαιγμό του υπουργείου Παιδείας με τους σχεδιασμούς του «εδώ και τώρα» ότι ήδη το sch μέσα στο Σαββατοκύριακο κατέρρευσε ενώ τις προηγούμενες μέρες απλά «σέρνονταν».

    Σε κάθε περίπτωση, σε αυτές τις δύσκολες συνθήκες, ως εκπαιδευτικοί προτάσσουμε το αίσθημα της αλληλεγγύης και της συλλογικότητας. Με τα μέσα που διαθέτουμε συνεχίζουμε να υπερασπιζόμαστε τον παιδαγωγικό και τον κοινωνικό μας ρόλο.

     Το Δ.Σ. του Συλλόγου μας λαμβάνοντας υπόψη τις νέες εγκυκλίους, τις δηλώσεις της Υπουργού Παιδείας, την κρισιμότητα της κατάστασης, αλλά και τις συνέπειες των εκπαιδευτικών πολιτικών, επισημαίνει τα παρακάτω:

  • Η όποια εξ αποστάσεως διδασκαλία και μάθηση αποτελεί επικουρικό εργαλείο, χωρίς φυσικά να μπορεί να υποκαταστήσει επ’ ουδενί  τη δια ζώσης εκπαίδευση και τη φυσική παρουσία του δασκάλου, ενώ σε  καμία περίπτωση δεν μπορεί να αξιοποιηθεί για κάλυψη της διδακτέας ύλης.
  • Δεν πρέπει να ξεχνάμε την τρέχουσα κοινωνική και οικονομική πραγματικότητα.  Το σχολείο απευθύνεται μεταξύ άλλων σε οικογένειες που στερούνται ακόμη και αγαθά για την κάλυψη των βασικών τους αναγκών. Επίσης υπάρχουν αντικειμενικές δυσκολίες,  απουσία επάρκειας υπολογιστών ή διαδικτυακών συνδέσεων, απουσία εξοικείωσης και επιμόρφωσης που αφορούν εκπαιδευτικούς και μαθητές.  Πρέπει πρώτα λοιπόν να διασφαλιστεί, ότι τα παιδιά και αυτών των οικογενειών, όλοι οι μαθητές και οι εκπαιδευτικοί θα αποκτήσουν την υλικοτεχνική υποδομή για να μπορούν να συμμετέχουν ισότιμα σε οποιαδήποτε απόπειρα εξ αποστάσεως μάθησης, με καθολική δωρεάν πρόσβαση στο διαδίκτυο που είναι πλέον κοινωνικό αγαθό. Αυτό είναι η πρώτη ευθύνη και υποχρέωση του Υπ Παιδείας και της κυβέρνησης. Αυτό είναι απαίτηση για την ευρύτερη πρόσβαση όλων στην ενημέρωση και επικοινωνία και όχι κυρίως για την εκπαιδευτική διαδικασία. 

Καλούμε τις/τους συναδέλφους

  1. Να έρθουν σε επαφή με τους μαθητές και τις οικογένειές τους, να αποκαταστήσουμε την επικοινωνία σε ανθρώπινο επίπεδο, ώστε  να έχουμε την πραγματική εικόνα των συνθηκών που αντιμετωπίζουν (όροι διαβίωσης, κατάσταση στην εργασία –απολύσεις, πρωταρχικές ανάγκες). Να τους στηρίξουν ψυχολογικά, με στόχο να αναπτύξουμε συλλογικά στο σχολείο και με τη στήριξη του συλλόγου Π.Ε. «Κ. Σωτηρίου» ένα δίκτυο αλληλεγγύης και στήριξής.
  2. Να επιδιώξουν, αυτόνομα, πέρα και ανεξάρτητα από τις κατευθύνσεις του Υπουργείου  και τα ανέφικτα χρονοδιαγράμματα, με τους τρόπους επικοινωνίας που έχουν και θα εξελίξουν, να στηρίξουν και να παροτρύνουν τους μαθητές, ώστε να διατηρήσουν μια στοιχειώδη επαφή με την εκπαιδευτικές μορφωτικές δραστηριότητες ευρύτερου χαρακτήρα (ανάγνωση βιβλίου, ταινίες, ντοκιμαντέρ, παιγνιώδεις μορφές προσέγγισης της γνώσης κλπ). Κάθε δράση μας να γίνεται υπό τον όρο να συμμετέχουν όλα τα παιδιά.
  • Καλούμε τους εκπαιδευτικούς να επιλέξουν στη βάση των συλλογικών διαδικασιών των συλλόγων διδασκόντων, ποια μέσα θα ενισχύσουν την παιδαγωγική παρέμβασή τους σε συνθήκες κλειστών σχολείων.
  • Να μείνουν ενεργοί καθώς πρέπει να διατυπώσουμε τις νέες διεκδικήσεις μας, να αναζητούμε νέους τρόπους επικοινωνίας, δημιουργίας, έκφρασης, συλλογικής δράσης. Τώρα να διεκδικήσουμε και να αγωνιστούμε για μέτρα για την ενίσχυση της δημόσιας υγείας που μπορεί να σώσει ζωές, για την στήριξη της εργασίας και την επιβίωση, ενάντια στις απολύσεις και την επίθεση στα εργασιακά δικαιώματα για στήριξη της δημόσιας δωρεάν εκπαίδευσης για όλους.

Δηλώνουμε προς κάθε κατεύθυνση ότι οι οδηγίες του Υπ. Παιδείας που δεν παίρνουν υπόψη τους την πραγματική κατάσταση και δεν καλύπτουν όλα τα παιδιά δεν μπορεί να έχουν υποχρεωτικό χαρακτήρα και δεν πρόκειται να αποδεχτούμε κανενός είδους επιβολή από τη διοίκηση και το Υπ. Παιδείας.

Στεκόμαστε όρθιοι, δημιουργικοί και αλληλέγγυοι, ώστε να επιστρέψουμε σύντομα στις τάξεις μας.

Καλούμε όλες και όλους τους συναδέλφους να επικοινωνούν άμεσα με το ΔΣ σε κάθε πρόβλημα που αφορά αυθαιρεσία του Υπουργείου ή της διοίκησης, είτε για προσωπικό πρόβλημα είτε μαθητές και οικογένειες του σχολείου τους. Μπορεί να ζούμε σε συνθήκες προσωπικού και συλλογικού περιορισμού, κανείς/ καμιά όμως δεν πρέπει να είναι μόνος/ η του.

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail